2005 … No 5

en_us  please scroll down for english version

…No.5“

Teil V der Pentalogie Sinnesverschiebung
Nominiert für den Kölner Tanztheaterpreis der Stiftung SK Kultur 2005
video_file_klein  Trailer

 

 

 

 No_5_2

 

Verduften, wittern, inhalieren, stinken, parfümieren, odorophil, Duftgedächtnis, Duftmarken,
odorophoben, Duftnoten, Raumduft, Geruchsneutralisation, blumig, würzig, harzig, brenzlig, fruchtig…
Der Geruchssinn hat viele Funktionen. Ursprünglich in erster Linie nötig zum Auffinden von Nahrung, von
Geschlechtspartnern,  zur Orientierung oder zur Witterung von Gefahr, heute wird Geruch marktwirtschaftlich
benutzt,er wird designt, manipuliert und an Lifestyle gekoppelt.
Mittels Bühnenobjekten, Licht und Video entstehen unterschiedliche Räume auf der Bühne. Im Spiel mit
Sinnestäuschungen wird der Zuschauer e ntführt in eine Welt der Gerüche. Diese Welt demontiert und enthüllt
sich in der Schwebe zwischen Sinnlichkeit und Rationalität.
Presse
„Ilona Pászthy kreiert absurde Momente mit routinierter Hand. Und in diesen Momenten sieht man ihren vier
Tänzern besonders gerne zu.“ Kölner Stadtanzeiger 23.09.2005
„Das Ätherische und das Animalische bestimmen diese Choreographie … Mit „…No.5“ überrascht Ilona Pászthy
wie intelligent sich’s sogar über’s Riechen tanzen lässt.“ Kölner Stadt-Anzeiger 26.09.2005
„Pászthy hat „…No. 5“ mit viel Erotik choreographiert. … Ein großartiges Stück, das die Zuschauer mit kräftigem
Applaus belohnten. Zu Recht ist es nominiert für den Kölner Tanztheaterpreis.“ Rheinische Post 17.01.2006

 

 

en_us …No.5

Part V of the pentalogy shift of senses by Ilona Pászthy
Nominated for the dance theater price of Cologne 2005.
press
The sense of smelling has a lot of functions: originally it was essential in order to find food, sexual partners,
for orientation or to scent an  upcoming danger – it’s the sense which immediately evokes memories of the
past. Nowadays even marketing- economic aspects are taking  part of our “nearly forgotten” sense of smelling:
odours are designed and manipulated, as well as having a certain influence on our lifestyle  and behaviour in a
social context.
The interesting use of stage objects, video and light creates different spaces on stage; scenes are following
each other, some are connected  or dependent, others are just running parallel at the same time. Like in a test
tube the reactions of different elements hitting each other are  represented: ethereal solos alternate with animal
duets and moving group sequences. Dancing clouds of perfume “Usually I don’t eat chicken  but it smelt so good,
I could not resist…and do you know that everybody has his own unique smell behind the lobe of the ear?”
The dancers’  eyes are fixing the audience, calm and self-confident as if nothing would happen. Ignoring that her
colleague is climbing and hanging on to her  body like a monkey trying to smell, test and bite every piece of her skin.
He is greedy and beastly and she keeps on lecturing about the various  sorts of smell (…) Simone Thielmann,
Kölner Stadt Anzeiger, 26.09.2005 In her new piece No.5,
Ilona Pászthy turns advertisement into satire (…)  there is no human sense that manipulates and influences more
than the olfactoric one even if it is in a very modest and subtle way(…) Like in the earlier parts of the pentalogie
“shift of senses” the woman sequencesimpress the most. No.5 shows how surprisingly intelligent dance about the
sense of smell can be. Nicole Strecker, Kölnische Rundschau, 26.09.2005

 

 

 

choreography
Ilona Pászthy
performer
Julia Eisele, Ute Pliestermann, Fornier Ortiz, Carlos Martinez Paz
dramaturgy
Sabina Stücker
stage design
miegL
music
Achim Tang
video
Tom Meyer
light design
Reinhard Hubert
costums
Margit Koch
fotos
Ilona Pászthy, Wiebke Rompel
PR
Esther von der Fuhr

 

 

 

supported by Kunststiftung NRW, SK Stiftung Köln, Ministerium für Städtebau und Wohnen,
Sport und Kultur des LandesNRW, Kulturamt Köln, Fonds Darstellende Künste, Firmenich
cooporated with Brotfabrik Bonn und Kulturbüro Krefeld

Kommentare sind geschlossen.