2011 I see U No. 3

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I see U No. 3

Teil 3 des 3-Jahres-Konszeptes I see U
video_file_klein  Trailer
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Observierung des Privaten Raumes richtet den Fokus auf Vereinzelung des Erlebens des Zuschauers. Mit einem „Routenplan“ ausgestattet sucht er seinen Weg durch die Inszenierungen selbst. Sein Zugang ist voyeuristisch, er begegnet Projektionen, realen Personen, Stimmen, die sich schließlich zu Beziehungen verknüpfen, wird aktiver Teil der Vorstellung, Regisseur, Ensemblemitglied, Konsument, Mitwisser, Teil des privaten und öffentlichen Raumes. Je nachdem, aus welchem Blickwinkel, in welcher Reihenfolge die Orte besucht wurden,  zeigt sich eine andere Facette der Vielschichtigkeit von Realität.
Das Konzept ist übertragbar auf andere Orte, in denen mehrere Räume zur Verfügung stehen. Eine Adaption wurde bereits im September 2011 im Theaterlabor im Tor 6 in Bielefeld umgesetzt.
„… Identität war ein Thema von gesamter Paszthys Trilogie „I See U“, Privatsphäre ein anderes. Wer sieht was? Wer soll was sehen? Wann bin ich erwünschter Zuschauer, wann lästiger Eindringling?
Was ist Voyeurismus und was Exhibitionismus? In den abgeschotteten Räumen des Ehrenfelder Hochbunkers hat das Publikum keine Wahl: es wandert mit auf dem schmalen Grat zwischen privat und öffentlich, peinlich berührt und menschlich angerührt, zwischen Schein und Sein, Virtualität und Realität. Im letzten Teil der Trilogie nimmt die Choreografin das Publikum mit und zwar so sehr, dass man am Ende nur ungern von der Männerstimme hört: „Es ist Zeit zu gehen“.“(AKT Nov. 2011/Kölner Theaterzeitung/Christina Maria Purkert)
„… Am eindrücklichsten sind Momente, in denen es um die Schnittstelle geht:  die Haut. Wenn fast entblößte Körper auf dem rohen Bunkerboden schaben, rollen und beben, ist alles Nette, Gemütliche dahin. Begegnen sich zwei Körper, dann ebenso lieblos und heftig im Kontakt. Das ist schwer zu ertragen. Dieser Teil der „I see U“-Trilogie geht einem ziemlich nah.
(Kölner Statdanzeiger / 20.10.2011 / Melanie Suchy)

 

 

en_us I see U No. 3

Part 3 of the 3 year concept „I see U“
Length: 70 minutes

 

The content / the setting The production will premiere in the bunker in Cologne Ehrenfeld, it is a Space, where different separated rooms offer the possibility, to set independent scenes and connect them via media (the concept allowes the adaption of the piece to different spaces, such as theatres, where different rooms will be used or different separated rooms will be set on stage. Or other buildings like empty officebuildings or schoolbuildings…) the visitor will get a plan with a route system. He decides about the course of his „private performance“, the dramaturgy depends on the order of visited places.
He finds his way through the installation himself. His access will always be voyeuristic, once he has a more observing position, the other moment in a monitoring position, he will meet projections, records, real persons, voices, that finally condense to one context. It will provide an insight into relations, stories, connections and, depending on the order of the visited spaces, it will draw a different faces of the layers of reality……Transformed into an active part of the performance he becomes regisseur, member of the ensemble, released of the position of a passive consumer he becomes consumer good, unknown observer and part of the private and public space at the same time.
The device of the triology Privacy becomes public, Publicity becomes private in the third part concentrates towards the isolation of the experience of the visitor and at the same time to the question: Is privacy a fiction?
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“Identity was an issue of the entire trilogy „I See U“, another one was privacy. Who does what? Who should see what? When am I invited audience, when troublesome intruder? What is voyeurism and what is exhibitionism? In the insular areas of the bunker Ehrenfeld, the audience has no choice: it migrates on the narrow ridge between privacy and publicity, either being embarrassed or affected, between appearance and truth, virtuality and reality. In the last part of the trilogy the choreographer takes her audience onto another level, that much, that in the end we barely want to hear the reluctant male voice: „It is time to go.“ (AKT/ Nov. 2011 / Theatre newspaper / Christina Maria Purkert)
„The most impressive moments are those where it is about the interface: the skin. When almost naked bodies scrape on the raw ground of the bunker, rolling and shaking, everything nice and cozy is gone. In the encounter between two bodies, the contact is unloving and violent. This is hard to bear. This part of the „I See U“ trilogy is fairly touching.“ (Kölner Statdanzeiger / 20.10.2011 / Melanie Suchy)
„In her choreography Ilona Pászthy allows intimate proximity – exciting but strange ……. Whether you like it or not, in every scene the visitor is always part of the action, observing and listening, he can experience the dancers at first hand, in large and small spaces , in light and darkness. Movement, text and images, accentuated by sounds, create continuous visual and auditory stimuli.
To focus on that. is exhausting and remains a bit discomfortable until the end. This is might be the intention of the one hour lasting performance, which makes the resolution of private and public situations in private lives palpable for the spectator.“ (Michaela Plattenteich / WZ / 20-03-2012)

 

 

 

choreographie: Ilona Pászthy
performer: Nora Vladiguerov, Ursina Hemm
acter: Andreas Entner, musik: Marcus Greiner
Dramaturgie: Sabina Stücker
stage design: , miegL
light: Wolfgang Pütz
videoinstallation: André Zimmermann
PR/Management: nützlich & schön / Ralph Würfel
Assistent of production: Nele Beitelstein

 

 

in cooperation with:
Theaterlabor im Tor 6 / Bielefeld, Fabrik Heeder Krefeld, Kultur 30 Köln, Barnes Crossing

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